luni, 9 ianuarie 2017

Jazz la telegraf: Nigel Price/ Alessandro Fadini/ Naked Wolf/ Barry Guy, Marilyn Crispell & Paul Lytton/ Renku/ Jonathan Finlayson & Sicilian Defense/ Steve Lehman & Sélébéyone/ Keiji Haino, Jozef Dumoulin, Teun Verbruggen...


Descoperiri recente și noutăți interesante în jazz, în descrieri telegrafice:

* Nigel Price Organ Trio -cu 3 albume, incluzând noul ”Heads & Tales, Volume 2” -2 CD- (Whirlwind Recordings, 2016), continuare a seriei inițiate cu Vol. 1 în 2011. Formula de bază și invitații: Nigel Price - guitar, Matt Home - drums, Ross Stanley - Hammond organ....with Alex Garnett - alto & tenor saxophone, Vasilis Xenopoulos - tenor saxophone. E cel mai tradițional jazz din tot setul iar liderul n-are nicio legătură de rudenie cu Alan Price, organistul englez de 74 ani din The Animals.

* Alessandro Fadini: ”A Dark and Stormy Day” (Fresh Sound New Talent, 2016)
Numele label-ului e mai mult decât elocvent: avem de-a face cu un tânăr și promițător pianist italian școlit și în Franța și stabilit din 2011 la New York unde și-a desăvârșit studiile sub tutela lui Marc Copland. Aici îl ascultăm la debut cu 4-tetul său acustic din care se distinge saxofonistul (alto & soprano) Josiah Boornazian, autor a 2 piese (muzician lansat și el separat deja cu un album de studio și unul ”live”):
https://josiahboornazian.bandcamp.com/album/intersection

Iată-l descurcându-se bine pe Fadini și în duo cu bateristul Luke Markham:




* Naked Wolf: ”Ahum” (Clean Feed, 2016).
Cvintet eclectic rezident olandez cu membri originari din Australia, Brazilia, Finlanda, Olanda și Austria, iar noul lor album, este un ”set infecțios și demonic cu o energie de rock hipnotic și improvizații inteligente cu schimbări rapide de dispoziție și puls” (conform All About Jazz).





 * Barry Guy, Marilyn Crispell & Paul Lytton: ”Deep Memory” (Intakt, 2016)
Trio ”clasic” de bas, pian și tobe cu 3 veterani ai scenei jazzului improvizat care vor împlini toți în primăvară, întâmplător sau nu, una și aceeași frumoasă vârstă de 70 ani!

* Renku (Michaël Attias / John Hébert / Satoshi Takeishi): ”Live in Greenwich Village” (Clean Feed, 2016). Trioul din New York (alto sax, d-bass & drums) a preluat numele japonez al formei improvizate de poezie -înrudită cu haiku- care balansează libertatea de expresie cu precizia, în încercarea unei transpuneri echivalente în muzică.





















* Tomas Fujiwara (dr), Ben Goldberg (clar), Mary Halvorson (gtr):The Out Louds” (Relative Pitch Records, 2016)
Reproduc în traducere din engleză o mini-cronică descriptivă: ”Metoda de lucru pe acest album e căutarea sonoră coborâtă la nivel de decibel cu decibel. Odată defragmentată, muzica poate fi transmisă ascultătorului în forma și frumusețea ei pură. De exemplu, o persoană contemplând fragilitatea existenței părăsește curând această lume, în timp ce existența fragilă în sine a universului continuă de-a pururi. Din acest motiv titlurile pieselor de pe album derivă din numele perene ale florilor întâlnite la Grădina Botanică din Brooklyn.”



* Jonathan Finlayson & Sicilian Defense: ”Moving Still” (Pi Recordings, 2016)
Noul album, al 2-lea ca lider, al trompetistului Jonathan -discipol al lui Steve Coleman- aflat în ascensiune, secondat aici de pianistul Matt Mitchell și chitaristul Miles Okazaki, cu John Hébert (bas) și Craig Weinrib (perc). Anteriorul album al formulei s-a numit ”Moment and the Message” (2013).
* Steve Lehman & Sélébéyone: ”Sélébéyone” (”Intersection”) (Pi Recordings, 2016). Noul proiect al alto-saxofonistului se inspiră din...și include părți vocale în dialectul centrafrican ”wolof” cântate de hip-hop-erul senegalez Gaston Bandimic, ”sarea și piperul” acestui album.
Privind partea finală mai recentă cam de după 50 a listei principale de 64 de titluri din catalog, aici:
https://en.wikipedia.org/wiki/Pi_Recordings
....”Moving Still” și ”Sélébéyone” vin de la casa condusă de Seth Rosner ajunsă un ”brand” respectat -dacă nu chiar o garanție în sine- în jazzul avangardist (ca și anterioara Relative Pitch, de altfel)...și având în vedere tradiția și statisticile ultimilor ani, cele 2 albume sunt deja sau vor ajunge cu siguranță în ”poll”-urile de preferințe pe 2016 ale mai multor critici cunoscuți.





* Keiji Haino, Jozef Dumoulin, Teun Verbruggen (Japan/Belgium): ”The Miracles of Only One Thing” (Sub Rosa, 2017)
Demers post-punk/industrial, experimental, ”noisy” și improvizat...la una dintre extremele stilistice ale casei belgiene Sub Rosa, dar altfel în nota obișnuită a japonezului de 64 ani activ pe acest teren vâscos încă din anii '70. Piesa nr. 2 ”Hotel Chaika” atinge paroxismul sonic, vocal și instrumental, apoi o stare de acalmie suspectă (pentru ”depresurizare”?) în titlul de sezon ”Snow Is Frequent, Though Light, in Winter”.





Cred că-i destulă informație în recomandările de azi, la orizont așteaptă alte noutăți cu saxofonistul spaniol (din Valencia) Perico Sambeat cu un album cu muzica lui Frank ZappaTim Berne's SnakeoilLok 03+1 (Aki Takase, Alexander von Schlippenbach, DJ Illvibe & Paul Lovens), norvegienii Moskus, vocalistele Marlene VerPlanck (82 ani!) și Kristin Chenoweth, pianistul Misha Tsiganov, 2 CD-ul Snarky Puppy, jazzul electronic rafinat al lui Carlos Niño & Friends (”Flutes, Echoes, It's All Happening!” /Leaving Records, 2016)...monumentalul ”David” (ECM New Series, 2016) al grecoaicei Eleni Karaindrou sau setul german consistent recent de la ACT Music:
* Jan Lundgren, Mattias Svensson & Bonfiglioli Weber String Quartet: ”The Ystad Concert: A Tribute To Jan Johansson” (ACT Music, 2016)
Nils Landgren: ”Christmas With My Friends V” (ACT Music, 2016)
* V.A.(Knut Reiersrud, etc): ”Jazz At Berlin Philharmonic VI: Celtic Roots” -live- (ACT Music, 2016)
* Nguyên Lê & Ngô Hông Quang feat. Paolo Fresu: ”Hà Noi Duo” (ACT Music, 2017)








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu