vineri, 24 februarie 2017

Sub radar din jazz, februarie 2017


Remarcate în februarie 2017:

* Theo Bleckmann: ”Elegy” (ECM, 2017)
* Julian & Roman Wasserfuhr: ”Landed in Brooklyn” (ACT Music, 2017)
* José James: ”Love in a Time of Madness” (Blue Note, 2017)
* Andrea Motis (voc, trumpet): ”Emotional Dance” (Impulse!, 2017)
Albume plăcute dar fără a aduce inovații, toate acestea prime 4, cu un plus de inedit la vocalistul Theo Bleckmann adus de inspirația în compoziții dar și de invitații inspirat aleși, respectiv Ben Monder (gtr), Shai Maestro (p-no), Chris Torrdini (d-bass) și John Hollenbeck (dr)...și cu evidențierea tinerei de nici 22 ani în plină ascensiune Andrea Motis, provenită din grupul-pepinieră format din copii și tineri Sant Andreu Jazz Band din Barcelona.




* Marco Minnemann: ”Schattenspiel” (2016)
A durat mai mult dat a meritat așteptarea acestui nou album solo al eclecticului baterist germano-american al lui Joe Satriani, din trioul Levin, Minnemann & Rudess (și în plus”zeu mut”, ”aristocrat”, etc)...cu nimic mai prejos decât celălalt material al său de anul trecut, ”Above the Roses”
* Krokofant (Norway): ”Krokofant III” (Rune Grammofon, 2017)....”free jazz, prog-rock”
(dacă n-am amintit de acest grup cu numele unui animal imaginar fabulos -încrucișarea între crocodil și elefant!- dintro poveste norvegiană pentru copii, la momentul albumelor I sau II, voi reveni poate cu o privire asupra tuturor celor 3 volume)






















(*) Horacee Arnold (dr, perc): ”Tales of the Exonerated Flea” (Columbia, 1974)
....with Ralph Towner, Jan Hammer, John Abercrombie, etc
Am întâlnit acest titlu de care nu știusem până acum întro companie ilustră cu albume-fanion din genul ”fusion” cu cei importanți pionieri ai genului, Mahavishnu Orchestra, Billy Cobham și Return To Forever...și acum că-l cunosc trebuie să constat că nu e nici o exagerare respectiva plasare: LPul e impecabil, muzical și interpretativ, paradoxul fiind că liderul baterist de aproape 80 de ani azi, pe numele lui real Horace Emmanuel Arnold, a rămas cel mai puțin cunoscut din tot ”line-up”-ul aproape identic cu cel de pe anteriorul ”Tribe” (Columbia, 1973). Și nu că n-ar fi cântat -Wikipedia îl etalează destul de activ- dar discurile la care a contribuit, separat de cele 2 albume ale sale, au fost foarte puține, doar cele câteva albume ale saxofonistului Billy Harper (Quintet)...Mai jos, deși nu foarte clară, afișez și coperta din spate a LP-ului ”Tales of...” ca să-i puteți afla pe toți muzicienii implicați pe acest album seminal pe care, oarecum ironic și atipic, piesa-titlu centrală e și cea mai scurtă (sub 4 min), iar cele mai elaborate sunt ”Sing Nightjar” (11:08) -pe fața A- și ”Chinnereth II” (8:06), pe B.





* Omar Sosa & Seckou Keita (Cuba/Senegal): ”Transparent Water” (World Village, 2017)
 Ecouri ale trioului legendar Codona am întâlnit pe acest album ”Apă transparentă” de excepție, chiar din startul piesei ”Dary (featuring Gustavo Ovalles)”, la general, asistăm la un melanj muzical intercontinental fluent și inspirat între culturi din America Latină, Africa de Vest și Orientul Îndepărtat (mai ales China și Japonia), cu întregul arsenal de instrumente care merită în totalitate enumerate:
- Personnel: Omar Sosa: piano, keyboards, electronics, marimba, vocals; Seckou Keita: kora, djembe, talking drum, sabar, vocals; Gustavo Ovalles: bata drums, culo'e puya, clave, maracas, guataca, calabaza; Plus: Mieko Miyazaki: koto; Wu Tong: sheng, bawu; Mosin Khan Kawa: nagadi; E’Joung-Ju: geomungo; Dominique Huchet: bird EFX.
https://www.allaboutjazz.com/transparent-water-omar-sosa-and-seckou-keita-world-village-review-by-roger-farbey.php



* Angles 9 (Martin Küchen/Sweden): ”Disappeared Behind the Sun” (Clean Feed, 2017)
Una dintre cele mai accesibil-atractive apariții de la o casă de discuri portughezo-americană foarte prolifică dar puțin ”circulată” și cu puțini fani în România, din păcate...Completare la imaginarul portret al saxofonistului-lider, separat de formulele variabile Angles 6-9, mai introspectivul:
* Martin Küchen & Landæus Trio: ”Four Lamentations and One Wicked Dream of Innocence”(2014)





















* Gorilla Mask (Canada/Germany): ”Iron Lung” (Clean Feed, 2017)
....Peter Van Huffel (a-sax), Roland Fidezius (el. bass, effects) & Rudi Fischerlehner (dr)
Caz tipic de globalizare în jazz: liderul e stabilit în Canada, e belgian de origine, trioul acesta al său e berlinez iar casa de discuri ”găzduitoare”, cum aminteam anterior, e una portughezo-americană.



* John Zorn: ”Sacred Visions” (Tzadik, 2016)
* Matthew Shipp Trio: ”Piano Song” (Thirsty Ear’s Blue Series, 2017)
* Stephan Crump, Ingrid Laubrock & Cory Smythe: ”Planktonic Finales” (Intakt, 2017)
* Illegal Crowns: ”S/T” (RogueArt, 2016)
....Mary Halvorson: gtr, Tomas Fujiwara: dr, Benoît Delbecq: p-no, prep. p-no, Taylor Ho Bynum: c-net, flg-horn
4 albume de jazz contemporan din cel mai elevat, acestea ultimele de azi, provenite însă de la 4 case de discuri dintre cele mai ocolite de cei de pe la noi care, deși se pretind fani și cunoscători, reduc asimilarea jazzului și noutățior la nivelul lui ”ascult numai ce-mi place”...





















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu