miercuri, 14 martie 2018

De la Jemeel, Zhenya, Vicky, Keiji, etc....la Barrett Martin Group și Scott Johnson: încă un set de 30 +...


* Jemeel Moondoc - The Zookeeper's House (Relative Pitch, 2014)
* Jemeel Moondoc, William Parker, Hamid Drake - New World Pygmies, vol.2 -2 CD- (Eremite, 2001)
* Rob Mazurek Quintet - Sound Is (Delmark Records, 2009)
- Primul prenume exotic: Jemeel, alto-saxofonist „free-improviser”-ist de 67 ani din Chicago. L-a focalizat amicul Adrian Sinescu din Deva prin 2 titluri: un album „Grădina Zoologică” recomandat, iar altul, mai vechi, dublu și formulă de trio „Pigmeii noii lumi”, de evitat. Mi-am făcut timp să înțeleg și de ce poziționarea asta antagonică, dar n-am reușit...ceea ce nu înseamnă că Moondoc nu trebuie luat în seamă. Trompetistul Rob Mazurek e destul de bine cunoscut pe acest blog, l-am tot avut în vizor în ultimii 6-7 ani.

* Mildlife (Australia) - Phase (Research Records, 2018)...."new young space-kraut-funk-jazz outfit"
* Unhinged SextetDon’t Blink (OA2 Records, 2017)
* Submotion Orchestra - Kites (SMO Recordings, 2018)
* The Bad Plus (Dave King, Reid Anderson & Orrin Evans) - Never Stop II (Legbreaker Records, 2018)
- 4 noutăți cu trupe una mai interesantă ca alta, între ele și Unhinged Sextet despre care Chicago Jazz Magazine scrie: „interpretarea elegantă și compozițiile imaginative conduc la o experiență auditivă uniform coezivă și plăcută....o atingere comună atât de necesară a unui jazz sofisticat și încântător”.
Sextetul e format din următorii „performers/composers”:
       - Vern Sielert - trumpet & flugelhorn
       - Will Campbell - alto saxophone
       - Matt Olson - tenor saxophone
       - Michael Kocour - piano
       - Jon Hamar - bass
       - Dom Moio - drums
Australienii au jazzul cel mai accesibil, Submotion Orch. cel mai cinematic, în timp ce noul album The Bad Plus dorește să dovedească plecând de la titlul „Never Stop II” -continuatorul logic al anteriorului I- că înlocuirea lui Ethan Iverson cu Orrin Evans la pian nu afectează negativ calitatea muzicii și continuitatea trioului vechi de aproape 2 decade. Dacă bine mi-amintesc, „vechiul” The Bad Plus cu Iverson a cântat toamna trecută la Jazz Nouveau/București.





















"The Swinger and the Saint" - Unhinged Sextet:
https://www.youtube.com/watch?v=vBc6XHn_RAA

The Bad Plus Never Stop II EPK:
https://www.youtube.com/watch?v=vYAGyO0qdF0


* Sandra Nankoma (Uganda) – Ye’nze (2018)....„jazz, soul, world”
* Noa Fort (voc, Israel/USA) - No World Between Us (Noa Fort, 2018)
* Barbara Dane - Hot Jazz, Cool Blues & Hard-Hitting Songs -2 CD Compilation- (2018)....„USA Folk, Blues, Jazz” 
- 3 voci feminine având în muzica lor jazz în doze variabile combinat cu alte genuri, cel mai experimental la Noa Fort. De remarcat o cvasi-necunoscută pe la noi, veterana militantă de 90 ani Barbara Dane cu peste 6 decade de carieră, model și eroină pentru Bonnie Rait și care a cântat, printre alții, cu Lightin’ Hopkins, Doc Watson, Pete Seeger, the Chambers Brothers, Memphis Slim sau Willie Dixon...





















"Mirrors" - Noa Fort Group Live at Cornelia St Cafe:
https://www.youtube.com/watch?v=Fmg2bYfCbB0

Barbara Dane - "Trouble in Mind":
https://www.youtube.com/watch?v=WqanUSNMF2A

16 minutes of Barbara Dane at 2017 Folk Alliance:
https://www.youtube.com/watch?v=2SjewR4AMgQ


* Zhenya Strigalev (a & s-saxes, electr.) - Blues for Maggie (Whirlwind Recordings, 2018)
* Nat Birchall (sax / UK) – Cosmic Language (Jazzman, 2018)
* Christina von Bülow (sax / Denmark) – On the Brink of a Lovely Song (Storyville, 2018) 
....with Palle Danielsson: bass, Eliot Zigmund: dr, Pelle von Bülow: gtr






















- Saxofoanele în prim-plan pe aceste 3 albume, incluzând perechea alto & soprano a rusului stabilit în UK cu al 2-lea nume exotic din titlul postării, Zhenya, numit „un vrăjitor în miezul jazzului modern” (The Telegraph) sau ”unul dintre cei mai originali gânditori ai muzicii” (Jazz Times). „Maggie” din titlu se referă la Maggie Black, o veterană englezoaică admiratoarea muzicii lui pe care a întâlnit-o la Ronnie Scott's Club/Londra în 2011 și devenită apoi inspiratoarea și finanțatoarea turneelor. Saxofonul alto e cel în care suflă în mod obișnuit daneza de 56 ani propulsată pe noul disc de cunoscutul basist Palle Danielsson și avându-l alături și pe fiul ei Pelle la chitară.

https://jazztimes.com/reviews/albums/zhenya-strigalev-never-group/


Christina von Bülow / Pelle von Bülow - "Tricotism":
https://www.youtube.com/watch?v=yOxpvjxVG3I


* Eric Chenaux (gtr, voc) – Slowly Paradise (Constellation, 2018)
* Adam Nussbaum (drums) - The LeadBelly Project (Sunnyside, 2018)
* Errol Rackipov (marimbas & vibes) GroupDistant Dreams (OA2 Records, 2017)
- Ca multe dintre producțiile Constellation Records, albumul chitaristului Eric Chenaux are o tentă ambiental-experimentală, în timp ce celelelte 2 albume se încadrează mult mai bine în ceea ce numim „jazz contemporan”, cel al bateristului fiind unul tribut adus clasicului bluesman Leadbelly.





Adam Nussbaum's LeadBelly Project - "Black Betty":
https://www.youtube.com/watch?v=ZrcsNFd6pNo

* Brad Mehldau (p-no solo) – After Bach (Nonesuch, 2018)
* Charlie Peacock (keybs) - When Light Flashes Help Is On the Way (Twenty Ten Music, 2018)
* Omar Sosa & The NDR Big BandEs:sensual (Skip Records/Germany, 2016...Otá Records, 2018)
      * Omar Sosa & NDR Bigband - Ceremony (World Village, 2010)





- Am trecut la pianiști cu 3 (+1) confirmări „as usual” deja amintite mai sus și o plăcută descoperire-surpriză care urmează:
** Vicky Chow (p-no, Canada/USA) - Tristan Perich: Surface Image (New Amsterdam Records, 2014)
** Vicky Chow (p-no, Bang On A Can All-Stars) – A O R T A (New Amsterdam Records, 2016)
** Vicky Chow - Michael Gordon: Sonatra (Cantaloupe Music, 2017)
* Billband (Bill Ryan) - Towards Daybreak (Innova, 2013)
* Billband (Bill Ryan) - Blurred (Innova, 2004)



















- O adevărată revelație ca interpretă această tânără pianistă care apare pe ultimele 3 albume ca membră stabilă în formula unui grup pe nedrept foarte puțin cunoscut în Ro, respectiv Bang On A Can (All-Stars), dar cu tot atâtea realizări solo, toate bijuterii interpretative, cea mai nouă reluând în manieră personală lucrarea minimalistului M. Gordon adusă tribut în 1994 lui Frank Sinatra. Mai apare și în grupul/proiectul Billband.

Vicky Chow performs "Hoyt-Schermerhorn" by Chris Cerrone:
https://www.youtube.com/watch?v=m95JjdC7A7w

Vanessa Lann: „Concert X88” in The Hague on December 3rd, 2017
Saskia Lankhoorn and Vicky Chow, grand pianos:
https://www.youtube.com/watch?v=KqRqVYI5mFQ


* Keiji Haino & SUMACAmerican Dollar Bill – Keep Facing Sideways, You’re Too Hideous to Look at Face On (2018)
* Marc Edwards / Mick Barr duoThe Bowels of Jupiter (Sleeping Giant Glossolalia, 2018)...."free jazz"
- Am trecut (prea) repede peste „noise/drone/minimalist” avangardist-ul veteran japonez (gtr, voc, perc, etc) aflat la prima colaborare cu trioul condus de fostul frontman din Isis, Aaron Turner...și la fel de meteoric peste duoul Marc & Mick, pentru a ajunge la subiectele principale:

** Scott Johnson (/Alarm Will Sound & Daniel Dennett) - Mind Out of Matter (Tzadik, 2018)
** Barrett Martin Group - Transcendence (Sunyata Records, 2018)
    * Vaudeville Etiquette - Debutantes & Dealers (2014)....prod. by Barrett Martin

- La „Mind Out of Matter” s-a lucrat 5 ani, Scott Johnson fiind un „maverick”. Dintre sensurile în românește: „nonconformist, hoinar, rătăcitor”, primul merge parcă cel mai bine ajutat și cu puțin din cele de „maestru” și „vrăjitor”. Chestiune oricum secundară, ce contează fiind cum pune omul pe muzică întro suită cu 8 mișcări de aproape 75 minute speech-uri procesate pline de „miez” cu citate din „Breaking the Spell (Religion as a Natural Phenomenon)”. Oratoriul filozofului Daniel C. Dennett, prezent în persoană pe disc, examinează dintr-un punct de vedere ateist religia și ideile religioase care ne populează mințile și care, multiplicate în sânul culturilor, se răspândesc ca virușii, uneori în beneficiul nostru, alteori nu. Deasemenea, albumul oferă o meditație despre conștiința umană capabilă sau să-și descopere gradual originile în universul fizic, ori dimpotrivă, preferă să se scufunde în povești obscure și supranaturale în care realitatea pare prea complexă, misterioasă și „unfair”. „Un tur de forță al ideii ideilor” scria Boston Globe despre album, în timp ce pe site-ul squidco.com găsim că „Scott Johnson sintetizează cu succes moșteniri muzicale opozite într-un nou limbaj palpitant”.
Strict muzical, am regăsit multe elemente de la Frank Zappa, de ex. din „The Adventures of Gregerry Peccary” de pe „Studio Tan” (dacă tot au trecut 40 de ani de-atunci de la călătoria imaginarului purceluș în America de Sud), grupul de tip Big band Alarm Will Sound având ca instrumentație și melanj de stiluri multe în comun cu „Mamele invenției” genialului Frank. Iată componența:
   Alarm Will Sound:
      Miles Brown: Double Bass, Electric Bass, Voice
      Caleb Burhans: Violin, Electric Guitar, Voice
      David Byrd-Marrow: French Horn, Voice
      Michael Clayville: Trombone, Voice
      Stefan Freund: Cello, Voice
      Michael Harley: Bassoon, Voice
      Sam Jones: Trumpet
      Erin Lesser: Flute, Piccolo
      John Orfe: Piano, Keyboard
      Courtney Orlando: Violin, Triangle, Voice
      Alan Pierson: Conductor
      Luke Rinderknecht: Percussion, Voice
      Christa Robinson: Oboe
      Nadia Sirota: Viola, Shaker, Voice
      Matt Smallcomb: Percussion
      Chad Smith: Clarinet, Saxophone
      Elisabeth Stimpert: Clarinets
      Chris Thompson: Drums, Percussion

"Mind Out of Matter" - Excerpts:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=12&v=SpPrmKwNiOk




Transcendența lui Barrett Martin (Group) poate n-are amplitudinea Minții dinafara materiei a lui Scott Johnson, dar dacă ne ferim de tentația comparației descoperim în Barrett Martin un producător câștigător de Grammy, baterist, artist Zen, profesor etnolog, lingvist, scriitor -romanul său autobiografic „The Singing Earth” a apărut anul trecut- și nu în ultimul rând, un compozitor multi-premiat și respectat pentru ce a făcut pentru trupe cunoscute din Seattle precum Walking Papers, Mad Season, Screaming Trees, Tuatara, Skin Yard, Levee Walkers...A apărut cântând pe peste 100 albume și coloane sonore de film și când nu era în turnee a produs în ultimii circa 30 ani materiale în 14 regiuni de pe 6 continente , pe un larg palier stilistic larg, de la muzică indigenă la jazz, blues și rock & roll....grupului său B.M.G. adăugându-i „transcedental” și elemente de funk, soul și „world music”. Printre cei invitați, apar pe cele 15 teme instrumentale Peter Buck (R.E.M.), David Catching (Queens of the Stone Age) și claviaturistul de jazz de care m-am ocupat în urmă cu 2 postări, Wayne Horvitz.




- Barrett Martin Group 'The Conjurer' | Live Studio Session :
https://www.youtube.com/watch?v=V8t0DOlkRnw





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu